| 
 RMI-5 X/Ubalaton  2005.03.17. 13:50 4 motoros utas/teherszállítógép
RMI-5 X/U (tervezője: Varga László) 
 
 Feladatköre: Szállítógép. Fegyverzete: Nem terveztek védőfegyverzetet. Különlegessége: Az X/U volt az első és eddig egyetlen magyar tervezésű 4 motoros gép. Külsőre a német Fw-200 Condor vonalait mintázta. 
 Gyártója: RMI (Repülő Kísérleti Intézet) ferihegyi üzeme. 
 Története: 1941-től a németek és az olaszok is szüneteltették a szállítógépek átadását. A németektől nem sikerült 4 motoros Condor és további Ju-52 gépeket beszerezni. Ezért megbízták az Aerotechnikai Intézetet egy saját szállítógép kifejlesztésével. Hajtóművéül a MÁVAG-ban készülő Ar-96 B AS-411-et szánták, melyet a győri Waggon-nál gyártottak volna. Varga László professzor és csapata az X/H-nál szerzett tapasztalatokra építve egy korszerű, fémhéjszerkezetű nagy szállítógép megalkotását tűzték ki célul. A 4 motoros megoldás az előírt min. 20 utas szállításához  ideális volt.  A tervezés előtt a német Fw-200 25 üléses gépet tanulmányozták, mely 4 db 620 LE-s motorral kiemelkedő és gazdaságos teljesítményeket ért el és a MALERT (A MALÉV őse.) távlati elképzeléseinek is megfelelt. Most is, mint a többi típus esetében a modellkészítéssel és a technológiai kísérletekkel kezdődött a munka. A kőbányai Hubert&Sigmund gyárban a főtartó öv és a különleges, három gerinces profiljainak húzáskísérleteit is lefolytatták. A fémhéj szárnyat átmenő főtartóval tervezték, a futóművek a többi típusnál jól bevált gyűrűs rugós rendszerrel készültek és a belső motorgondolákba lehetett őket bevonni.  A gép építése előrehaladott állapotban volt, és a törzsmodell készen állt, mikor a Ferihegyi Kísérleti Műhelyt bombatámadás érte és megsemmisült. Festés: Nem ismert.   Műszaki adatai:   Fesztáv: 25 m Hossz: 18,3 m Magasság: 5,2 m Szerkezeti tömeg: 5600 kg Felszálló tömeg: 9500 kg Max. sebesség: 320 km/h Hatótáv: 1500 km Repülési magasság: 7000 m Motor: 4 db Argus AS-411 (480 LE) |